Lene Johansen (42) er ansatt i en nyopprettet stilling som CCO (Chief Commercial Officer) i Agder Gruppen-konsernet.
Her skal hun koordinere områder som HR, HMS, IT, bærekraft og markedsføring på et overordnet nivå, og bygge bedriftskultur. Hun har solid erfaring fra både fra personal-, marked- og ledelsestillinger bl.a. i Brandsdal Group, der hun steg i gradene gjennom 15 år, og nå sist som konserndirektør i Skandia Greenpower.
-I Agder Gruppen får jeg en unik mulighet til å bruke bredden i min kompetanse. Å sette mennesket i sentrum er en av mine viktigste ledelsesstrategier, sier hun og har et brennende engasjement for at det ikke blir god business uten god trivsel.
Agder Gruppen, som ble stiftet i 2015 av gründerne Svein Arne og Else Berit Bø Uppstad, har på kort tid vokst til å bli en av de ledende maskinleverandørene i Norge, med 250 ansatte i to land og en omsetning på 1,6 milliarder kroner i fjor. Målet er å bli den foretrukne totalleverandøren i anleggsbransjen i Norden. Men med rask vekst følger ofte et behov for systemer, strategier og et overordnet blikk for å opprettholde takten.
-Agder Gruppen har et høyt moment og ønske om videreutvikling, så min jobb blir nå å jobbe videre med optimaliseringen. Det handler om å jobbe fram de gode prosessene og rutinene. De gode forutsetningene ligger i menneskene, de vil alltid være bedriftens viktigste ressurs, sier Lene Johansen.
Lene Johansen har hatt ledelse, salg og markedsføring på maten hele sitt voksne liv. Selv om det har gått mye i kosmetikk og hagemøbler er Lene absolutt ikke ukjent med motorer. Som datter av Rune Johansen i bilopphoggingsselskapet Bjarne Johansen, hoppet hun paradis mellom oljepyttene som liten jente, og fikk raskt jobb med å skru av registreringsskiltene til biler som skulle skrotes. Første betalte jobb hadde hun da hun var 12 år.
Så coil har hun definitivt coll på. Og hun vet veldig godt hva som er under et panser.
-Egentlig er dette nesten som å komme hjem, sier Lene Johansen med et glimt i øyet.
Lene Johansen har flere styreverv i næringslivet, bl.a. i Modena Gruppen, Gorines og Morild. Hun har også vært styremedlem i Markedsføringsforeningen.
Konsernsjef i Agder Gruppen, Svein Arne Uppstad, er glad for
-Vi er veldig glad for å ha fått Lene med på laget. Hun vil få en viktig rolle, på tvers av mange funksjoner. Med så sterk vekst som konsernet har hatt de siste årene, og med så mange ansatte, er det ekstra viktig å få slike funksjoner på plass, sier Uppstad.